Translate

torsdag 17 januari 2019

Körkortsdansen vindlar vidare bland Teide, sandaler och en slurk doping!

Körkortet dansar en ny dans. Ja, kära följare, ni kanske kommer ihåg mitt tidigare bloggvirke "Körkortet dansar runt i Europa..."? Om inte, så ta gärna en liten titt. Annars, grattis till ditt osedvanligt goda minne!

Har körkortet fallit platt för den vackra utsikten?

"Gammal man går så gott han kan, dansar fan så illa, hela kroppen rister han, men ändan den står stilla." Tack Hasse Alfredsson för dessa rader, och alla andra fantastiska sånger, sketcher och texter. Må de leva för evigt! 

Den lilla valsen i foxtrottakt, passar precis för att beskriva mitt körkorts vidare tango, genom Europa. För två månader sedan (!!!!!) skickade jag in körkortsunderlaget. Ja, ni vet det där med ett grymt gräsligt foto och en namnteckning som ingen levande själ kan läsa. 

Bara att bärga sig och ta skeden i skitig tass!

Trots att denna tid gått väldigt snabbt. - Ja, som sagt tidigare, så springer inte tiden här på Teneriffa. Den flyger i värsting-jet-fart, minst. Varje timme går på högst en kvart. - har inte detta eländiga brev kommit fram till Transportstyrelsen!

Man undrar om det fastnat i en brevpress i Berlin, tagit en omväg om Teide, för att njuta av utsikten, ute o roar sig på Reperbahn i Hamburg eller tar sig "en lille en" i Köpenhamn...?

Klättra upp o hämta ditt körkort nu, Berra!

Att ett brev på mer än två månader, fortfarande inte lyckats ta sig sträckan mellan Los Cristianos och Örebro, får en att undra om det fått fötter... alltså promenerar hela vägen hem till Sverige. Det skulle nog ta sin lilla tid, slita ut ett par-tre par skor och gett körkortsunderlaget tillräckligt med kondition, för att orka klättra upp för Mount Everest. 

Det är kanske där jag tvingas hämta ut mitt körkort? Bara att hoppas att tjänstemannen i postluckan, känner igen mig, när jag har syrgasmask på och stånkar o stönar som en etthundratioåring i säng med snygga grannfrun. 

Har brevet åkt UFO, där upp på himlavalvet?

Nåväl, igår kom ett brev från ovan nämnda transportstyrelse. Denna ursvenska myndighet påstod att jag, inom 30 dagar efter brevet skickats, ska inkomma med nytt underlag för körkortet. Brevet tog 29 dagar att eftersändas fram till denna trevliga adress i denna härliga stad, Los Cristianos. Som du säkert räknat ut, så hade jag en endaste liten dag på mig. 

Under denna dag, skulle jag då: 
0. Låna en skrivare, för att skriva ut körkortsunderlaget.
1. Plåtografera mig igen
2. Skriva under skiten.
3. Flyga hem till Stockholm. 
4. Ta racertåget till Örebro
5. Lämna in skräpet till Transportstyrelsen. 
5½. Allt detta, utan att glömma det förbenade lappskrället i fickan, på flyget, hemma eller på tåget.
6. Pust!

Så beslutet är lätt. Jag stannar på Teneriffa, för att körkortlös njuta av denna underbara Ö. Sedan, när jag kommer hem till kyliga vårSverige, så kan jag ta tag i saken igen. Alternativet är förstås att be någon stackare, som ska åka till snöiga gamla Svedala snart, att posta brevet någonstans inom Svea rikes gränser. 

Behöver jag dopa nästa brev till Sverige?

Nog har posten i Sverige sina avigsidor och märkvärdigheter (vem har inte det, förresten?) Men, att lita på spanska posten. Nej!  - Då kan man lika gärna leka ryska posten. Det kan ju vara trevligt, värre. Men, ger mig troligtvis inte något giltigt körkort.

Don efter person? 

Fast, egentligen... är jag lika glad för det. Det är dock inte mina sandaler. De är snart utslitna, av allt vandrande och boulespelande, här på ÖN. Då är det dessa sköna skodon, som skickas till sophögen, inte jag. Kanske kan jag leva några minuter/timmar/dagar/år längre, tack vare de tjänster som dessa goa dojor givit mig. Man tackar & bockar!

Ha det goast!
/Berra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar