Translate

tisdag 20 november 2018

Instruktörande ordbajsare visar hur man kastar klot med bravur!


Så skulle man vara instruktör. Ja, Skandinaviska klubben i Los Cristianos hade efterfrågat mina tjänster som lärare i boule. Jo, man är ju svensk mästare. Fem SM-medaljer hänger hemma i hyllan o glänser. Men, som instruktör, är man ny. Aldrig tidigare har jag fått vägleda en grupp folk, som nyfiket vill lära sig konsten att kasta en kula på rätt sätt.


Så här göra man alltså!
Lite nervös, men mest förväntansfull. Jo, jag såg fram emot att få visa och lära. Att lära ut, var ju inte nytt, för denne ordbajsande gubbe. Jag har ju varit lärare i datakunskap och svenska för invandrare och dessutom vickat i hemska grundskoleklasser. Där var eleverna så busiga, att man hade lust att hänga upp några av dem med stortårna fastknutna i lampsladden. Fast det hade nog inte hjälpt. Jag hade bara fått sparken.


Mina duktiga elever är igång o tränar.
Nu var eleverna min "klass" i Berras bouleskola, tack o lov, mycket snällare än ovan nämnda busungar i en av Stockholms värsta förorter. Jag slapp få klot eller svordomar slängda i huvudet.

I förväg tänkte jag: Det ska helt enkelt gå lika lätt, som när jag var instruktör för pingisungdomar på 80-90-talet. De var snälla och läraktiga. Några av dem blev också riktigt bra pingisspelare.


Utan att tappa greppet om gruppen, fick jag visa det rätta greppet.
Så. jag tänkte göra som annars i livet; Intala mig att det kommer att gå bra. Då kommer det också att gå bra. Bra! Klappat o klart!

Hur gick det då? Fick jag ruttna ägg kastade i huvudet, eller kanske en paella i grusgången? Nej. tyvärr, kära läsare, kan jag inte roa er med en sådan händelse. Det gick riktigt bra!


Perfekt backspinnat i ringen! Bra!
Efter att ha börjat lite lätt med att vinna en flarra skumpa i bouletävlingen före lektionen, så var jag igång med instruktionen. Till min hjälp fick jag Kerstin Hopman, En meriterad och skicklig boulespelare från Stockholm....och naturligtvis var gullgumman också med på ett par hörn.  

Jag började lite lätt med att visa rätt grepp, fotställning och sving. Naturligtvis berättade jag om fördelarna med underskruv i kulan och att landa på rätt ställe. För er som är etablerade klotkastare, är det ju självklarheter. Men, detta vara en första instruktion i grundteknik i boulespelets underbara värld. 

Körde en liten övning i läggspel. Att landa i ring, med rätt grepp. backspinn och precision. Trettioåtta nöjda deltagare applåderad mig, för detta. Otroligt roligt!


...och så den obligatoriska biran, efteråt...! Najs!
Så, det var första, men definitivt inte sista gången jag ställde upp som boulemagister. Fantastiskt roligt att se att så många vill lära sig. Hoppas att mina kära bouleelever tar hem sina nyvunna kunskaper, och förvaltar dem väl.

Vi ses på bouleplanen!
Ha det goast!
/Berra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar