Translate

söndag 18 november 2018

Körkortet dansar runt i Europa eller 2000 mils pappersbrevskonsultation.

Att förnya sitt körkort från utlandet, kan ha sina lustifikationer.

Nåväl, bäst-före-datumet på den här gubben, har gått ut för länge sen. Men, ännu duger han att köra bil. Dock har körkortets giltighetstid gått hädan, och enbart en liten betydelselös plastbit ligger o ruttnar in min plånbok.


Jag bara vägrar att åka hem till Stockholm.. bara för att hämta en plastbit! 
Då kom ett eftersänt brev från myndigheten Transportstyrelsen, med körkortsunderlag. Bra, så långt. Men, det ska ju hämtas ut också.... i Sverige! Bara 500 mil från Teneriffa och Los Cristianos.

Så, då ställde man in siktet på en vettig lösning. Frågade folk här i Svenska kyrkan, Skandinaviska klubben m.fl. Slirade runt lite på myndighetens hemsida, och fick se en möjlighet att hämta ut körkortet på ambassad eller konsultat i valfritt utland.


Hyrbil i julklapp?!
Ja, bra! En möjlighet dök upp. Klart att Sverige måste ha ett konsulat på Teneriffa! Vi är ju massvis av svenskar här på denna ljuvliga ö. Icke, sa Margot. Det närmaste ligger i Las Palmas. Hepp! kan ju bli en trevlig tur, tänkte jag. Har inte varit på GranCan på ett par år.

Joho, ja... priserna på Fred Olsens färjor, börjar lite lätt med 37 €/näsa o enkel resa. Med buss från Agaete på GranCan, lunch m.m, är vi snart uppe i tvåtusen SEK. Jo, jo... en pensionär från Sverige är knappast välkänd som alltför stark i penningpungen.


Bevakar som en hök!
Jehepp. Kontakt med konsulatet i Las Palmas, togs förstås. Ett litet mejl, med begäran om hjälp, skickades. Och, jo... en mycket hjälpsam tjänsteman svarade snarast. Det fixar vi. Vi tar hjälp av danska konsulatet i Puerto de la Cruz.

Jaha jag tackar.... då är underlaget inskickat till Transportstyrelsen i Örebro. Nu är det bara att vänta tills hjälpsamme tjänstemannen från konsulatet hör av sig.

Alltså: turerna blev som följer: Bara att googla fram en Europakarta o försöka hänga med i körkortsdansens långa steg.
1. Brev med körkortsunderlag från Las Palmas till mig i Los Cristianos.
2. Jag sprang till plåtografen, fick en snygg bild på gubben och skickade in skiten till Örebro.
2½. Vänta.... vänta.... och vänta lite till...
3. Mitt färdiga körkort skickas till snälle tjänstemannen på konsulatet i Las Palmas.
4. Hen skickar det till sin kollega på danska konsulatet i Puerto. (Heja Danmark!)
4½. Jag får ett meddelande om att körkortet är klart.
5. Jag åker o hämtar ut mitt körkort.


Dansgolv för körkortstango?!
Brev hit o dit i ca 2000 mil. Tjo! Sen är det bara att hoppas att jag hinner få mitt förnyade körkort i julklapp. Ja, om det nu inte fastnar på vägen, i nån fransk tågstrejk, hissen till Eifeltornet eller dansar tango i Madrid.

Jag gissar lugnt på att jag får underlag att skriva fler bloggvirken i detta lätt(?) förvirrande ämne.


Tack o hej för denna gång!
KRAM om alla!

Ha det goast!
/Berra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar