Translate

onsdag 25 november 2020

Det vete katten om ordinarie priser är som hundan eller storyn om det svarta fenomenet; "Oh boj! Vad billigt!"

Det finns ett fenomen, som den här gubben länge känt sig som ett gigantiskt frågetecken inför. Trots att man nu, i klart övermogen ålder, har cirka sjuttonhundratrettiotvå kilo erfarenhet i det mentala bagageutrymmet, växer mina stora grubblande, undrande, funderanden och grunnanden till höghusstora dimensioner.


Den allvetande katten, som aldrig tar sig en jamare.

Jag tror och hoppas att man vuxit sig gammal, som en vis och och förstående man. Att det där någonstans, under de bortrakade gråa hårstråna, finns en snäll och vidsynt man. Men, i dessa dagar, så vete katten, om det inte känns en del tvivel i denna viktiga sak. 

Nej, gubbskrället här bakom tangenterna slår någon form av intellektuell saltomortal. Inte för att jag är särskilt högutbildad, högtravande eller inte ens hög, så verkar denna händelse få mig mig totalt själlös och pantad i skallen. Innehållslös som en gummiboll!


Oh boj, vad billigt!

Det vete hundan, om alla år bakom rattarna, vid diverse databurkar, med bouleklot i hand och i livets alla övriga hörn, gett mig någon som helst förståelse av detta underliga ting, som egentligen inte är ett ting... Kanske är det ett eget väsen?

Även om jag i vanliga fall inte gör så mycket väsen av mig, så får detta årliga, små-storknasiga och märkliga företeelse, det att bullra i mellan öronen, så att det nästan regnar svarta minustecken ur näsan på mig. 


Stenig vik! Enbart 200000€!

I vanliga fall, brukar jag ta negativa tankar och stoppa dem så långt ner i papperskorgen, så att de åker långt under källarnivån, där de hör hemma. Men, detta svarta ämne, som dagens bloggvirke virkar om, får mer dessa urbota svarta källarreflektioner upp till ytan. 

Jag är helt maktlös, när dessa föreställningar hopar sig innanför skallebenet och säger till gubben, att dra något gammalt över sig eller i vanlig ordning ta en godhetsdusch av Teneriffas sol istället. 


Antligen fredag!

Ja, fredagar, är ju i vanliga fall bra dagar. För en gammal knegare, som den här tangentordsförstöraren, är fredagar heligare än alla gamla kyrkliga reliker. Då frihetens två härliga lediga dagar är i sikte. Humöret på topp och leenden flödande. Nuförtiden är det förvisso lördag hela veckan, eftersom man är pensionär. 

Men, när denna kommande fredag kommer upp i almanackans närhet, så svartnar det för mina bruna ögon. Det ryker ur öronen, näshåren krullas och det dräglas svordomar ur käften så att det osar i väggarna. Som om jag vore värstingallergisk mot denna underligt tokiga dag.


Solblänk till extrapris idag!

Eller, om det nu blir mer än en dag?! I vanliga fall skrivs även en måndag till tosseriernas bakgård, I värsta fall en hel vecka av svart elände!!!!

När man bakgrundsgooglar på denna mörka företeelse, så dyker det upp olika varianter. Webbsidorna i detta ämne spretar lika mycket som benen på en Bambi på hal is. Som alltid får man ha lite is i magen, när man sorterar bland olika källor på Nätet. Men i detta fall, räcker det inte med ett helt isflak. 

Enligt någon/några källor är denna (små?)grymma företeelse  tydligen ursprungen i en amerikansk stad någon gång före tidigt sextiotal. En annan sajt säger att redan i slutet 1800-talet...?! 


Äkta oamerikanare! 50% rabatt!

En väldigt amerikansk helg såg till att trafiken ökade, förstås. Så polisen kallade dagen efter (en fredag!!!) för svart, för att hålla folk undan från de farliga gatorna och affärerna. 

Med Donald Trump i färskt minne, vet vi att affärsmän, kan ha en liten förmåga att skriva om sanningar lite mer än en aning. Knappast förvånande att diverse köpmän slickade sig om munnen och såg att det vankades klöverängar fulla med deg. 


Lyxig lägenhet till halva priset!

Dagen efter den amerikanska stora tacktackdagen, förvrängdes till att bli en köpfiesta av gigantuariska mått, och pluringarna rullade in i strida floder. Då slängdes faktumet om trafikens ökande ut i slasken på gatorna och detta begrepp, omskrevs till att omfatta trixandet med att måla om röda negativa tal till svarta positiva siffror. Falsk bokföring?!

Jo, måndagar är ju inte berömda för att vara veckans underbaraste dagar, direkt. Dock blev inte saken underbarare av även måndagen blev inblandad i dessa svarta evenemang En svart måndag, kanske är lättare att fatta, än en fredag. Men! Knappast något att vara tacksam över, säger den här svartögde gnällgubben, trots att amerikanskaste helgen heter just tackgivardagen, i vanligt ohederlig svenskt försök till översättning.


Tack o lov för solen!

Thanksgiving-dagen inträffar ju på en torsdag, om jag är rätt underrättad. Underrättelseorganet CIA har läckt om detta. Läckert!!!

För oss oamerikaniserade tölpar, kan det kännas otroligt underligt att en klämdag, dessutom en fredag, kan ställa till så mycket elände. För en f.d. anställd i kommun, är förstås ordet klämdag som ljuv musik i mina öron. Ett av svenska språkets vackraste ord?


Här firas den heliga klämdagen!

I de därade förenta staterna på andra sidan Atlantiska pölen, förekommer det tydligen flera dödsfall och många blir skadade under dessa svarta dagar. Kanske tar de fram sina pickadoller och skjuter varandra i kampen om en attraktiv P:plats? ....eller så bara kläms folk ihjäl under dojorna på hugande brödrost-rea-spekulanter? Vildare än Vilda Västern?! 

Tillsammans med att tiden åkte radiobil i rasande takt, växte sig detta svarta fenomen sig stort. Black friday till black eller cyber monday, blev till årets värsta shoppinghelg. Alternativt finns det numera en hel svart vecka. En rivstart på julköparhetsen i en speed, som skulle fått Ronny Pettersson att bli svart av avund.


Polistejp med vacker utsikt. 110% rabatt!

Black friday, monday och week har även slagit sina skitiga klor i oss svenskar. Denna ljuvliga Ö, verkar också svartna en aning, denna kommande helg. I ens denna sköna stad, Los Cristianos är helt förskonad.

Så, du undrar säkert, hur detta svarta fakta, kan förvirra en annars stabil skånsk bloggarhjärna, så till den milda grad att han virkar rumpan av detta fenomen i denna text. Det undrar egentligen jag också. 


Köpman till salu. Någon....? Inte det?!


Förvåningen gäller egentligen inte köpmännen. De är välkända för att utnyttja allt och alla för att göra stålar. Det som får min lilla ärthjärna att snurra till i 190, är alla vi andra. Ja, jag och så många andra, har gått på nitar så att det visslar rock´n´roll i våra öron.

Ja, jag glodde nästan ögonen av mig på nätet. Trodde nästan att jag skulle tappa ner dem i bland alla datorns kretsar, när jag sökte fakta om det verkligen är billigare att handla denna svarta helg/vecka, än en vanlig novemberdag.


Bättre internet uppe i kranen?

Det vill tydligen ingen som jag hittade på Nätet avslöja. Det som avslöjades var dock, tyvärr och beklagligen å det värsta, att man kan bli lurad. Risken att bli black under Black Week är överhängande!

De så kallade ordinarie priserna, som är så fruktansvärt rabatterade denna svarta vecka, är lika ordinarie som en knattespelare i FC Barcelonas startelva. De är ofta lika påhittade som Musse Pigg och Joakim von Anka. Fastän, inte lika roliga. 


Fantasipriser är inte olagliga, konstigt nog!

...och förresten, är fantasi nästan lika tillåtet för affärsmän och affärskvinnor, som för småbarn. Absolut. Men, jag får verkligen hoppas att små barns fantasi inte används till att lura skjortan av kreti o pleti. I så fall skulle jag få få krupp, spader och hjärtsnörp samtidigt.

...och förresten igen... har du någonsin läst det finstilta i ett avbetalningsavtal? Typ; när du köpte ny mobil..?! Det har inte ens den här tangentsnurraren gjort. I mitt köpekontrakt kanske det står att jag måste vara slav åt telefonbolaget, slicka deras skor och rumpor blänkande rena i 150 år, och när dessa år tagit slut är jag tvungen att köpa ny telefon från den lede i egen hög person, för 1200% av det ordinarie priset. Jag har verkligen ingen aning om vad jag har satt min slitna namnteckning på.


Nytt album med rolling stones!?

Att trängas i affärer i dessa coronatider, är inget som jag kommer att göra. Jag kommer att hålla ett sunt säkerhetsavstånd på minst en kilometer till alla dessa realisationer, rabatter, extrapriser och lockpriser. 

Kanske sitter jag på min balkong, och tar en liten stänkare i solens skugga.
Kanske ligger på stranden o myser av Teneriffasolens värmande D-vitaminer.
Säkerligen kommer jag att stå på boulebanan och kasta mina icke rabatterade klot på bästa möjliga vis.


Kvällsvy från vår boulebana

Men, om någon vågad säljare, skulle försöka sälja mig ett set nya fräscha bouleklot av god kvalitet för 0,2 €, så kanske jag kan tänka på saken i ett par minuter, innan jag studerar köpekontraktet med lupp, förstoringsglas och mikroskop med hjälp av sjutusen jurister.

Tanken att; om det verkar vara för bra för att vara sant, så är det troligen så. Ja, om man undantar att leva, spela boule och övervintra på Teneriffa, förstås... Det är för bra, för att vara sant! 



...och därmed vill jag önska er alla goa läsare, en jättehärlig vecka. Hoppas att den blir blå, röd, gul, lila, grå eller rosa... Vilken färg som helst. Bara inte svart!

Ha det goast!
/Berra






4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Trevligt att se att du gillar bloggen!

      Radera
  2. Var glad att du får spela boule. Här i Sverige är allt tävlings och tärningsspel förbjudet tom. 31/1. Hur kul är det i höstmörkret. ☹️😭

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är vi glada för att kunna spela. Ett liv utan boule är ju rätt svart. Välkommen till Teneriffa!

      Radera