Translate

måndag 12 oktober 2020

Hur man tolkar sitt munskydd lagom äventyrligt eller om 31 avslöjade hemliga agenter!

Äventyret 3.0 är påbörjat. Det har i denna tangentplågande stund, gått ett niotal dagar, sedan vi landade oss och våra sedvanligt överfyllda väskor på Teneriffas södra lufthamn. Vi har alltid som föresats i våra resor, att väskorna ska vara packade, men inte ägarna.



Ni, kära läsare, ska veta att denna resa föregåtts av drygt 200 kilo diskussioner innanför väggarna i vårt hem i Stockholm. Gullgumman o jag har flera gånger, ibland ett tiotal gånger om dagen, tvivlat på att vi kan, bör och får resa. Ibland väger ord tyngre än bouleklot, om jag tolkat det rätt.

Vi har båda två kärleksfullt ventilerat våra åsikter och tvivel, nästan så att gardinerna fladdrat loss från stängerna. Detta snackarbete har varit ganska tungt, men långtifrån gräligt. Tvivlen har varit förståeligt många i dessa osäkra tider, om jag tolkat det rätt.

Men, nu när vi väl inlett äventyret, känns det som om det var värt varenda bokstav och varenda klotkast (även missarna (hick!)), om jag tolkat det rätt.


Nej, nej nej! Inte sååå äventyrligt!

Det var kanske inte därför som lägenheten i den svenska huvudkommunen, var svårare att hyra ut, än tidigare år. Det kändes segt som tusenårigt tuggummi. Inte alls lika stor mängd av intresserade, hörde av sig. 

Man kan åter som flundran, slänga ut en undran. Varför blev det så här? Varför verkar bostadsmarknaden vara en aning mer mättad är de senaste två åren?

Om jag tolkat det rätt, kan det knappast bero på att det byggs en massa billiga hyreslägenheter i den kungliga svenska huvudkommunen. Det är nog fortfarande en bristvara, tyvärr. Inte heller kan det bero på att bostadsrätter inte längre kostar miljontals surt förvärvade kronor. Det gör de, om jag tolkat det rätt.


Kom o fynda! Enbart en massa miljoner för en lägenhet! 

Efter kontakt med en ung herre på blocket, som verkade vara upplyst, om jag tolkat det rätt, kom vi fram till att orsaken till detta kan vara Coronan... eller rättare sagt alla nedstängningar av gränser, som denna baskelusk ställt till med.

Det kommer helt enkelt inte så många människor utlandsifrån till Sverige, just nu. Det är fortfarande stängt med lås o bom på en massa landsgränser, om jag tolkat det rätt.



I ren desperation, slängde jag ut annonser på en massa ställen på Nätet. Det ena underligare än det andra. Bostadlistan, bostad direkt, blocket, facebook..... Ja, listan på de alla olika sajter på Internet, som vår bostad fick pryda, är lång som en majstång.

Emellertid, när vi - en (1!) vecka före avfärd, lyckades hitta en bra hyresgäst, jublade vi av ren o skär glädje. Det var det sista hindret, som vi därmed tog oss över med ett leende, om jag tolkat det rätt.



Som ni alla kan förstå, är detta äventyr annorlunda än de tidigare två. Det har åtminstone börjat i Coronans spår. Denna hemska sjukdom och alla dess mer eller mindre galna och ogalna följder och åtgärder, har rivit stora sår i allt vad turism heter på denna fantastiska planet, om jag tolkat det rätt. 

De verkar vara seriösa, de där spanjorerna. Det finns en massa Coronarestriktioner här. Inte enbart tvång att bära munskydd. Folksamlingsbegränsning på tio pers. Rökförbud på uteserveringar. Inget alkoholdrickande på offentliga platser. Social distans på en & en halv till två meter. Krav på att sprita tassarna, när du går o shoppar med mera, om jag tolkat det rätt.



När man gräver lite i diverse googleöversatta spanska regeltexter, ser man massvis av paragrafer om massvis av hygieniska regler. Om jag skulle redogöra för allt i detta bloggvirke, skulle inte fingrarna räcka till, tangenterna skulle bågna av förskräckelse och den här bloggtjänsten skulle få hicka och spader, om jag tolkat det rätt. 

Ett exempel jag hittade om anläggningar: Jag tolkar denna reglering; att man måste hålla anläggning, under tiden inkluderade arbetare mäter exponerad kapacitet och respekterar att människor är icke-sammanboende på egna parkeringsplatser. Eller var det tvärtom?! I vilket fall, öppet för tolkningar... och tro´t eller ej, så kan jag ha tolkat fel

Om nu någon av er skulle få en ilande stark lust att läsa tonvis av regler, så är det bara att titta här. Skulle du somna under lästiden eller rent utav få dåndimpen, blir jag inte förvånad... och dessa förhållningar är enbart för Kanarieöarna! Om nu någon av er, goa läsare, skulle förstå innebörden av dessa krumelurer, är det bara att gratulera, om jag tolkat det någorlunda rätt. 


Agent 007, med rätt att skriva ut böter!

Våran kommun Arona; rapporterar 575 överträdelser av trösklar, eller om det var hygienbestämmelser, kanske... 470 munskyddslösa, 78 förverkande av otillåtet inmundigade flaskor och 17 sanktioneringar av nattlivsverksamheter. Det var som sjutton, vad den lokala polisen varit aktiv! ...Om jag tolkat det rätt.  

...och se upp där om du skulle slarva med maskerandet, dricka alkohol på allmän plats eller festlokala efter kl. 00! Kommunen har anställt trettioen nya agenter, om jag tolkat det rätt.


Agent 008, med rätt att skriva ut ännu mer böter!

Man undrar mycket lätt, om det är hemliga agenter utklädda i civila kläder och beväpnade till tänderna med bötesblock och penna, som gömmer sig buskarna, för att dyka fram så snart munskyddet halkat ner eller vinpavan plockats fram? I så fall, får ni se upp, där på gator, boulebanor och torg, om jag tolkat det rätt!

Man undrar ännu lättare, om dessa böter och bestraffningar egentligen får livet här på ÖN att kännas en aning tryggare, Det tvistar nog de lärde om fortfarande. Inte är det så att man tycks sitta i Covid 19-säkert kassaskåp, precis, men ändå rätt så lugnt, om jag tolkat det rätt. 

Man vet ju inte om alla dessa regleringar missförstås, följs eller åsidosätts. Det man egentligen vet är att spanjorerna är väldigt måna om att Teneriffa ska vara så säkert som möjligt för oss besökande och boende, om jag tolkat det rätt. 



Som sagt; är det ingen turistrusning till denna varma sköna Ö, trots att det känns betydligt tryggare här än hemma i mellanmjölkens hemland. Ja, tryggheten är en känsla. Den kan ju försvinna vid minsta lilla ifrågasättande eller händelse. om jag tolkat det rätt.

Idag är innevånare i flera länder orekommenderade att resa till Spanien. Danmark, Finland, Grekland, Italien, Norge med flera. Vilket ju oftast innebär att de stackarna får sitta i karantän när de kommer hem igen, om jag tolkat det rätt. Kanske gäller inte heller sjukförsäkringar o sånt... Så man kan ju förstå att de håller sig på hemmaplan.

För oss från svinkalla Svedala, finns idag inga sådana regler, just nu, om jag tolkat det rätt. Vi får tacka o bocka och hoppas att det fortsätter så, ända till den dagen, då vi ska packa ner livets tillbehör i våra koffertar, för att ta oss tillbaka till Stockholm igen.



Man får, vid sjutton gubbar och gummor, verkligen hoppas att inget skit händer oss och att vi får vara friska och fina, hela vägen hem till boulebanan vid Rådhuset i Stockholm i april. Annars behöver jag en tolk!

Ha det goast!
/Berra


PS. Det är inte jag som ritat bilderna. Sånt är jag inte så bra på. Jag är betydligt bättre på att rita med ord. Jag har enbart justerat några av teckningarna en aning, De är tagna från diverse gratis clipart-ställen på Internet. Stort tack för lånet!




2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa att ni är i relativ trygghet. Och att ni håller masken. Kram från ett oktobergrått Svedala.

    SvaraRadera
  2. Tack vännen! Vi håller masken, absolut!
    Ha det goast!

    SvaraRadera