Translate

fredag 3 januari 2020

Återhämtad från helvetesgapet på nyåret eller storyn om när jultomten fick sparken av en råtta!

Halvtid för den här vinterskolkande gubben och hans stackars sjukdomsdrabbade lilla gullgumma. Hon är, tack o lov, på återhämtningsvägen, efter att varit drabbad av en rejäl värstingförkylning från värsta helvetesgapet. 


Halvlekspaus i paradiset

Gubben, då... jo, en smårinnande näsa, bara... Inget att klaga på, egentligen. Värre för två av goa besökande vännerna. En social sjukstuga i förskingringen. Håller minst femton tummar för deras snara tillfrisknande. 

Ordet "hemma" börjar bli svårt att använda utan verbala utsvävningar. Är "hemma" här på ÖN, eller är "hemma" i hemlandet Svinkalla Svedala? När man har två hem, med ca. 500 mils avstånd från varandra, så är man ju hemma även när man är borta. Ja, man är ju inte bortkommen i denna härliga stad, snarare hemkommen och hemtam.



Den här gamle gubben, är inte längre van att festa hela natten, inte ens nyårsnatten. Att bo granne med ett disco, var då en aning betungande. På nyårsaftonen & natten, spred denna dunk-dunk-anläggning glada toner till alla som ville höra, och några till. Dagen efter var den spårlöst försvunnen.

Jag gissar att råttor och eventuellt andra nattliga smygdjur, hittade någon annanstans att smyga sig undan. Hade jag varit en råtta, hade jag säkerligen smugit mig ner till boulebanan. Då hade jag fått lite intressant att titta på. Kanske kunde jag även heja på gubben, som faktiskt klarat sig rätt bra, där nere.



Gubben, ja, man hade inget annat val denna nyårsnatt, efter att vännerna gått hem till sig och festen var över och undanplockad... Än att försöka blunda o vila i takt till de taktfasta rytmerna från discot.

Samtidigt önskade man, att man kunde blunda med öronen också. Kanske i en snar framtid, föds en generation barn, som har denna förmåga. Men, troligen inte. Vi människor kommer nog alltid att få stå ut med och njuta av diverse ljudliga ljud.



Så fick även denne tangentbordsplågare göra, fram till ca. kl. 0530 på nyårsdagens morgon, då tidigare nämnda välklingande musik, hade klingat färdigt. Njutbart, visst. Men, som det heter i sången: Det blir alltid värre, framåt natten.... eller var det kanske gryningen, som Björn Skifs menade?!

Men! Tänk vad mycket skitsnack man slapp att höra, då, om man kunde stänga ner ljudinflödet! Ja! Tänk om man kunde blunda med hörselorganen, så snart det var någon försäljare som kontaktade, eller någon TV-reklamare som försökte sälja sina produkter. En selektiv ljudavstängning, skulle ju även funka gentemot knasiga före detta(?) nazzepartier, typ SD där hemma i Gamla Snödala.

Politiken här i Spanien, har jag inte satt mig in i alls. Finns liksom roligare saker att göra här på Teneriffa. Som att festa loss t.ex. Att fira nyår i varmare land, betyder ju att man kan njuta fyrverkerier och utefira, utan att frysa rumpan av sig. 



Detta nyår, gjorde vi så, tillsammans med våra goa vänner. Gott att käka, gott att dricka. Skumpan korkades upp vid midnatt... ja, allt det där, som man gör just denna kväll/natt. Vår lägenhets position, gav oss också en helt fan-ta-mig-tastisk utsikt över smatter-lysena. Alltså raketer o annat tjofs, som vackert skickades upp i natthimlen.



Så, det finns även fördelar med att bo här, strax bredvid stadens, Los Cristianos, kulturcenter. Snart är det dags igen. Julen står ju för dörren. JUL!!! Nu tror du säkert att den här gubben fått datumfnatt. Jo, det händer ibland. Men, inte denna gång (tror jag). 

Spanjorerna vänder liksom upp o ner på julen. Visst firar de julafton, käkar o myser med familj o så... Men, den stora julkalaset är den 5-6 januari. Det vi kallar för trettonhelgen, är den stora stora helgen här. Det är då som kidsen får de flesta av sina julklappar. Det är då som städerna i Spanien bjuder på julparader, med de tre vise männen som ledfigurer. Nej, det är inte statsministern, utrikesministern o polischefen. Det är de där bibliska gubbarna, Balthasar o gänget, som får nytt liv i dessa parader.


Har de vänt halvmånen också?!

Om jag inte är ute o cyklar, vilket i o för sig inte är något ovanligt, så har jultomten fått sparken här. Istället överlåter man julkappandet till dessa tre smarta herrar. Men, principen är den samma. Har man varit snäll får man julklapp. Men om inte.... så får busungen en bit kol istället. Man får väl hoppas att ungskrället inte kolar vippen på kuppen, utan bättrar sig och slipper bli fängelsekund i framtiden. 
En bit kol underlättar säkert, eller....?


Fått sparken?!

Nåväl. Vi har ju en ny tillställning att se fram emot. Ja, åtminstone gullgumman har ju varit snäll. Själv får jag väl ta mina kolbitar och gå o dra något gammalt över mig. Kanske den här datorn?

Nåja, enbart busiga dumheter har man ju inte gjort, under senaste året. Gubben har ju bloggat, också. En massa goa bloggvirken, har producerats av mina fingrar, och fler ska det bli, innan lampan släcks för gott.


Snäll flicka hela året!

En underbar fortsättning på det nya året, önskar jag er alla goa läsare!
Ha det goast!
/Berra


ps. Nystartad facebookgrupp: Boule på Teneriffa

ps. igen! För dig som vill tjäna pengar, medan du sover: 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar