Translate

fredag 5 oktober 2018

Äntligen trillade gaspolletten ner!

"Intet är som väntans tider", sägs det.
Gårdagen var en läng väntan på hjälpsamhet. En kvinna från mäklarbyrån skulle komma hit med de sista inköpta detaljerna till lägenheten, samt hjälpa oss att få igång gasspisen. Spisen är en blandras mellan el och gas. Ugnen + en platta är elektriska. Tre plattor gas. Till gasdelen av spisen finns en stor gasbehållare-grunka.


  
BlandrasSpisen och gasbehållare-grunkan

Där emellan, gömd intill en vägg fanns DEN. Den förnicklade, förbenade, ruskiga, förhatliga och älskade kranen/ventilen. DEN manicken, som utgör skillnaden mellan att äta ute varje dag och att kunna laga mat hemma i mysiga lägenheten.

DEN!!!

Det tog hjälpsamma ladyn ca. 2,7 sekunder att hitta DEN. Det vredet som vi borde sett själva för länge sedan. Men, yngre ögon ser mer än två halvblinda gamla tanter o gubbar.

Ja, gas är ju inget man leker med. Jag hade ju inte sett en gasspis sen jag var en tvärhand hög. Inte för att jag är mycket längre idag. Men i mitt barndomshem i Malmö, fanns en gasspis. Den var ju kopplad till stadsnätet och drevs med gaspolletter. Ni läsare som också kommit upp i ärbar ålder, kanske minns att man fick gå ner till affären och köpa dessa runda, halvrostiga myntliknande runda metall bitar...?

Bilden på denna gaspollett är lånad från Upplandsmuseet. Tack! 


Hjälpsamma ladyn var flera timmar försenad. Ja, vad gör man under dessa väntans tider. Vi satt ju inte i sjön, direkt, även om vi var vänteinstängda. Det blev förstås en del snack. Sådana är vi två, gullgumman o jag. Det där med gas, får en ju osökt att tänka bakåt i tiden. På förintelsen, som mina underbara föråldrar lyckads överleva. Det är egentligen helt ofattbart, att det idag finns människor som vill återupprepa dessa otroligt hemska krigsår med koncentrationsläger, slavarbete och massmord på medmänniskor. Helt otroligt ofattbart!
Må denna eländiga del av vår tid vara välkänd för samtliga, och aldrig aldrig någonsin upprepas, ens i förvillade personers tankevärld!

Ja, kära läsare, även denne i vanliga fall glade o skämtsamme vinterflykting kan ibland få seriösa tankar i sitt lilla huvud. Som du, är jag också en mänsklig medmänniska.

Ha det goast!
/Berra

5 kommentarer:

  1. Det skorrar skönt när du skriver också. Ena hälften av min familj har upplevt det du skriver om så jag hoppas att det aldrig mer händer. Njut i solvärmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jean! Hoppas att du också kan njuta av hösten, dör hemma i Sverige.

      Radera
  2. Härligt att följa din blogg nu när ni är på varmare breddgrad!
    Härligt att det löste sig med spisen!!
    Ha en fin kväll!! ❤️ Anneli Hagström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma, goa Anneli.
      Fint att veta att du följer våra öden.
      Hoppas att du också kan ha det härligt i vackra Värmland!

      Radera
  3. Är lite nyfiken på resten av lgh. Gärna lite bilder tack ��

    SvaraRadera