Translate

onsdag 10 oktober 2018

Kommer Teneriffa att bli ett reservat för penningstinna turister i gyllene badbrallor?

Man tackar för en massa besök på bloggen igår. Rekord!!! Otroligt roligt och inspirerande!

Bostadssituationen i Los Cristianos är tydligen intressant infekterad. Man kan få pippi för mindre.

En fågel strax utanför vår balkong. Ett bevis på att man fått pippi?

Så dagens bloggvirke kommer att närma sig detta igen. Hoppas jag inte tråkar ut dig, med en massa pengabostadssnack. Det planerade bloggliret om handlingsplaner (alltså shoppa lagom halvknasigt) kommer... Det ligger i "pipeline" - det vill säga någonstans bland alla andra gammelmanssnurriga tankar i min skalle + någon datafil.

I går gjorde jag en snabb sökning på airbnb, för att se om situationen på bostadsmarknaden förbättrats. Jo, jag är den sanne optimisten. Hoppet är det sista som överger en, och så vidare. Jag är den som oftast tror att allt kommer att gå bra, allt kommer att funka och man kommer att nå sina mål, lätt som en pannkaka. Jag har svårt att se att någonting är svårt. Lätt att se att det blir lätt. Sån är jag. Man är alldeles för gammal för att ändra sig.

Tjo hejsan i lingonskogen. Icke,  sa Nicke. Nix i medaljongen.  Hyrorna har med största sannolikhet inte blivit bättre. Den ovan nämnda snabbsökningen (=lägenhet november - mars), gav till resultat att det inte gick att hitta ledig lya i Los Cristianos. Den närmaste fanns i Las Americas. Ett stenkast ifrån... Till det lätt överkomliga priset av 72000 SEK/månad. Tjola hopp i penningpåsen!

Inte för intet, att man undrar; Vart ska detta ta vägen??? Hur ser hyresmarknaden om ett år, om två år, om 20 år?
Kommer vi pensionärer från norra Europahalvan att slåss om lägenheterna?
Kommer vi göra upp i en mörk gränd med knytnävarna, så som diverse omogna gentlemän gjorde förr?...eller använder vi en modernare variant. Typ; sten, sax, påse?
Kommer Los Cristianos med grannstäder att bli ett reservat för penningstinna turister i gyllene badbrallor?
Kommer denne ordkackande pensionär, som övervintrar här för att mildra sin värk, att vara chanslös?
Kommer Spanska regeringen att sätta P för turistuthyrningen (och försäljningen?), så att hotellen blir de enda platserna där vi utlänningar får lov att bo?
Blir svartuthyrning morgondagens melodi?

Jovisst, frestar det att spekulera. Framtiden kan man inte veta något om. Det skulle ju kännas tråkigt att aldrig bli överraskad. Men, att spekulera, det kan man alltid göra. Så här kommer optimisten Berra att lägga sin förhoppning i denna fråga. Att observera att detta begrundande inte grundar sig i någon som helst insyn eller expertis. Alltså, stor risk för att vara ute och cykla i rasande tempo.

Min vilda gissning är att regeringen i Madrid hittar fram till någon bra reglering. Något form av tak för hyran, eller kanske lånar bruksvärdesprincipen från oss i Gamla Svedala. Något görs, något måste göras. Sen blir det bara att vara först, störst. bäst och vackrast, för att få hyra en lägenhet till någorlunda överkomligt pris.


Blir nå´ mer mys-pys i Teneriffasoffan, nästa år?


Den stora avsaknaden av lagomhyra, är den enda orsaken, som skulle hindra en att åka tillbaka nästa vinter. Att vara här på Teneriffa är ljuvligt, härligt och fan-ta-mig-tastiskt. Man lever gott, billigt (förutom den där förzinkande hyran) och har verkligen möjligheter att koppla av och ägna sig åt sina favoritsysslor. Värmen och solen funkar bättre än smärtstillande piller, på reumatiska smärtor.

Jag skickar härmed en bön upp till huvudkontoret hos alla lägenhetsgudar, hyresgudar och alla trappuppgångsgudar, att hyrorna här nere inte tillåts att fortsätta skena iväg.

Tänk på att; minst en god tanke om dagen, kan göra susen i magen.
På återseende!
Ha det goast!
/Berra



2 kommentarer:

  1. Tack för spännande läsning. Ha en fortsatt fin kväll.Jag har själv en blogg här som jag inte skrivit något på jätte länge. Började med den när jag bodde i USA. Sen kom jag av mig när jag kom tillbaka till Sverige 2010. ha det bäst.
    M v h Ingrid Lindvall Parrish

    SvaraRadera
  2. Tjena lyckliga dam!
    Härligt att se att du följer min blogg. Ja, då vet du också, hur roligt det är att blogga.
    Tack, det samma!
    /Berra

    SvaraRadera