Translate

fredag 12 oktober 2018

Om jag hade pengar eller kosing eller deg eller åtminstone lite klöver över...

Pengar, kontanter, betalningsmedel, penningar, mynt, slantar, kosing, kulor, cash, stålar, pluringar, klöver, pistoler, bananer, kovan, pix, grus, flis, deg... 


Men, si... det finns lite kvar, en vecka före pensionsavlöningen!

Finns det något ämne som diskuteras flitigare? (Det skulle vara vädret i så fall. Men, varför slösa energi på nå´t du inte kan påverka?) Om man kollar Rapport, lyssnar på radio eller läser DN eller nåt sånt. 

Då ser man ofta nyheter som handlar om pengar. Förskingrade pengar, politiska pengar; fem miljarder hit o tio miljarder dit..., budget, a-kassa, försäkringskassa, pensioner. 

Ens egen lön håller man dock hemlig. Av någon outgrundlig anledning, får knappt ens våra närmaste vänner veta vad som står i lönebeskedet. Skulle man dessutom ha extrainkomster, så blir det av någon ännu outgrundligare anledning ännu mera hysch-hysch. Även om denna biinkomst är fullt legitim och skattad o klar, så vill svensken i allmänhet definitivt inte skryta om det. Ännu underligare! 
Undantaget som bekräftar regeln, är troligen den som sysslar med biodling som bisyssla. 

Jo, om man vunnit på hästar/tips eller så. Då öppnas käften och orerar flitigt. Fast om dina extra klöver rinner in via något onlineföretag, då stängs truten till ordentligt. Som sagt. vi människor har en underlig inställning till pengar. 

Pengar kan ofta ställa till förtret, fördelas orättvist i alltför många fall och hos kan enstaka personer vara helt underbara att befria livet med. 

Ämnet pengar är infekterat så till den milda grad, att skepsisen mot nya förtjänstmöjligheter och öppningar inte ses med blida ögon. Ja, se på den här gubben, som sett hundratals reklamsnuttar typ "make money online" och investera i ditt o datt. På så vis har massvis av tåg åkt förbi, som skulle kunna gett mig ett lite fetare bankkonto. Mina underintelligenta reaktioner blir typ: "Vad fan är det för skit?" 

Ja, vad har man gjort istället. Några små penningar ligger på banken o ruttnar. Visst. För en "regnig dag", skulle man kunna säga. typ: diskmaskinen går ut i hallen o hickar, TVn slocknar för gott (skönt egentligen, men man måste väl ha en TV?), datorn får spader, boulekloten rostar eller brallorna ramlar av. 

Lite extra deg bör man ju ha på kontot. Kontot, ja. I bästa fall någon enstaka % i ränta, årligen. 6.6 % är det bästa som jag sett, för lite mindre sparkulor. Inte så illa tycker du. Visst. Betänk dock att du lånar dina pengar till banken, som kan spekulera som de vill...ända tills du vill ta ut dina välförtjänta pluringar. 

Jo, man kan ju investera i fonder och aktier. Absolut! Det kan gå både upp o ner. Men brukar gå upp. Sen finns det ju möjligheter att köpa o sälja valutor och/eller kryptovalutor som bitcoin m.fl. Visst. Det går både hit o dit. Dessutom snabbt. Men, om man goda kunskaper, flirtat med fru fortuna och hänger med i svängarna, som den bästa dansös, kan man göra storkovan på liten insats. 

Köpa lotter, spela på hästar/tips/odds/nätpoker. Det kan ge bra med flis för några få. Men, de flesta av oss förlorar sina insatser, oavsett vilket spelbolag man väljer. 

Men, om nu en gammal god vän råkade nämna att det finns ett sätt att öka sina stålar ordentligt, även med liten startinsats. Då spände man upp sina öron, så att de blev stora som kålblad. När man sen såg att detta företag med fyra miljoner användare, även jobbar tillsammans med FN för att minska världssvälten, med flera välgörenhetsprojekt... 

Då började i alla fall mitt intresse vakna. Ja, så blev det. Efter att fakta slagit bort min gigantiska skepsis, så började jag så smått att investera i Internetreklam (en miljard-dollar-bransch ...dagligen, alltså) i företaget Futurenet. En mycket försiktig svensk tusenlapp i början, var allt jag vågade satsa. 

När jag sen lärde mig mer om företaget och såg att pengarna började ticka in, så ökade jag mina insatser en aning. Mina pluringar blev som gravida. 

Kosingen växer 20 % på 4-5 månader, stabilt. Det ger mer än 50% per år. 
Kan det här verkligen stämma? 
Kan det var så att gullgummans o mina tokiga dagdrömmar, om att ska återkomma till Teneriffa varje vinter, inte är så långt i från att bli verkliga?

Kan det vara sant, att jag faktiskt tjänar pengar på att göra nästan ingenting?
Har den här gamle fackföreningskämpen, som massvis av gånger sjungit internationalen på första maj, gått o blivit småkapitalist på gamla da´r?


----------

Jag är öppen för kontakt med dig, om du har frågor om ovanstående kråkfötter, också har småknasiga drömmar du vill förverkliga, eller bara vill snacka om ditt o datt.
berrarz@yahoo.se är min mejladress. 

Nu kommer bloggen att ta paus över helgen. Den här gubben ska samla idéer, tankar... njuta, vila och må gott.
Hoppas du hänger med nästa vecka.! 

...och glöm inte bort att se möjligheterna i livet! 

Ha det goast! 
/Berra


3 kommentarer:

  1. Fantastiskt med gravida pengar som växer o det ganska fort sen också! Härligt och Läsa din blogg som vanligt! Trevlig helg! ❤️

    SvaraRadera
  2. Tack goa vännen, för att du fick mig att inse att man kan göra tusenlappar på smällen... och att istället för att betala underhåll, får man själv betalt för sitt verk.

    KRAM o ha det goast!
    /Berra

    SvaraRadera
  3. Ja du, det växer mer i FN mer än min s k buffert på Nordea. Ha en skön avkopplande helg i paradiset. Hälsningar Ingrid





    SvaraRadera