Translate

lördag 20 oktober 2018

Intet är som väntans tider eller storyn om den försvunne brevbäraren!

I väntan på ett SIM-kort, kan mycket hända. Jag bytte leverantör. Comviq har inget "roam like home"-alternativ. Så det fick bli Telenor istället. 

Ja, för eventuella icke-tekniknördar, måste jag ju förklara. Här i utlandet, är det ju ännu viktigare än hemma, att man har en bra Internetkontakt. 


Men,,, är det inte brevbäraren som kommer där nere? Nähä. Snart kanske...?

Man vill ju hålla kontakten med alla er där hemma. Naturligtvis bör man läsa nyheter, och se om vi fått någon regering i blågula lilla landet. Samt kolla lite TV-serier, lyssna på radio m.m. Ett måste är att hålla span på vad alla vänner gör, att se roliga kattfilmsnuttar, investera i framtiden… och blogga förstås. Det roligaste av allt!

I Spanien är det dessutom dyrare med Internet/telefon. Då försöker man hitta något hemifrån, som göra att man kan snacka i luren och lira på Nätet, även här på Teneriffa. Roaming, heter det på ren svenska.

Jag som trodde att detta byte skulle gå lika smidigt, som reklamtexten på Telenors hemsida berättade. Men, icke, sa Daniel (eller vad ha nu hette). Den lilla kontaktmanicken, som man petar in i telefonen, SIM-kortet, fastnade i lägenheten hemma i Stockholm.

Eftersändningen av post (alltså papperspost, snigelposten. Ja, räkningar, reklam o sånt skit, som dyker in i brevlådan allt som oftast.) funkade bra. Vi fick åtminstone läsa tidningen Kommunalarbetaren. Bra blaska!

Men, det viktigaste! Det lilla brevet lyckades missa att vi bor på Teneriffa. Supportkillen på telebolaget, kunde inte skjuta upp överföringen. Så där sitter jag. Men en telefon som inte gör att ringa på, till eller från. Inget Internet!

Gullgumman är i alla fall nöjd

Tur att gullgummans nalle fortfarande funkar! Annars hade jag med 99,5% sannolikhet blivit som en rökare utan cig, som en knarkare utan sitt vidriga gift, som en arbetslös arbetsnarkoman eller som ett träd utan vatten.

Nej, nu har jag inte tid att skriva längre. Måste spana på brevbäraren!
...visst tusan! Det är lördag idag! Ingen postgång, eller har jag fel? Jobbar spanska brevbärare även lördagar? Måste springa ner till postboxen o kolla igen.... Nix! Tomt, som i min grav.

Tackar åtminstone för detta faktum! Även om man kanske tror på livet efter detta, så är det roligare att leva än att sussa sex fot under jorden. Framför allt hade det varit svårare att blogga från andra sidan. Men, snart nog, har väl Telia, Tele2 eller Microsoft hittat på en teknik, för att få det att funka.

Så, eventuellt ambitiösa uppfinnare, som läser detta: Nu har ni en riktig utmaning. Men, när ni ändå har tänkarhatten på. Kan ingen av er goa gubbar/gummor/whatever uppfinna ett virtuellt SM-kort. Se gärna till att det blir gratis, dessutom. Det är väl en mänsklig rättighet att kommunicera med sina medmänniskor?...samt att vara teknikfreak...?

Mörkret sänker sig över Los Cristianos...fortfarande ingen brevbärare!!!!

Nåväl. Att springa upp o ner till brevlådan, ger åtminstone motion. Så om ni ser en trådsmal gubbe, som letar efter sitt SIM-kort iklädd sandaler, skäggstubb och kallingar. Så vet ni... nu är det nära!

"OM du lär dig att aldrig ge upp, kommer du bli en vinnare!" fick jag en gång lära mig, på en kurs i idrottspsykologi. Det var ett antal år sedan. Men, även den här gubben minns....ibland. 

Så på¨t igen nu! Nedför trappan, fram med nyckeln till postfacket... och se, kanske, kanske, kanske... finns det lilla enda saknade metallstycket i mitt liv, liggandes där i ett kuvert.

Ha det goast nu, alla lyckliga SIM-kortinnehavare!

/Berra





ps. Nu kommer bloggen att ta en liten paus. Ja, var inte oroliga, kära läsare. Det blir bara någon dag eller så. Eftersom den här gubben är en gubbe o inte längre ung, annat än i snittet, behöver han andas ut efter dagens ansträngningar.
Hjärteligen välkomna åter!

2 kommentarer:

  1. Jag kan berätta det tråkiga att du måste ringa med ditt nya telenor-kort i Sverige först för att visa att du är svensk typ, för att aktivera det. (Jag gjorde som du och bytte från Comviq till Telenor)
    Sen efter ca 5-6 veckor i Spanien lägger surfdelen av, spelar ingen roll hur mycket du försöker ladda. (det har jag testat) Då måste kortet användas hemma i Sverige igen, detta för att det inte ska användas enbart utomlands enligt Telenor.

    Tanken är jättegod, men det är bättre att skaffa ett spanskt simkort i längden. Jag kör på Vodafone, men det finns olika att välja på.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för ditt svar!
    Jag mejlar dig privat, för att bena ut lite saker...
    -Är det en tillfällighet...? Jag är bekant med massor av tjejer som heter Anneli. Alla är de snälla, goa, hjälpsamma o söta. Nåt i namnet...?
    Ha det goast!
    /Berra

    SvaraRadera