Translate

tisdag 9 oktober 2018

Lagomhyran lyste med sin frånvaro



Om det hade varit kallt, under noll på Teneriffa, skulle man kunna säga att jag är lite ute på hal is. Lägenheter på ön, är inte riktigt mitt expertområde. Ni får helt enkelt enbart njuta av att se mina erfarenheter med att hyra lägenhet här. 

Att hyra lägenhet på Teneriffa kändes lite småknepigt. Att hitta svindyra lyor, är inga problem. Men, lagomhyran lyste med sin frånvaro. Att kontakta en mäklare kan vara lösningen. De där har dock vett att ta betalt. 

Vi frågade allt och alla. Men, folk här verkade inte riktigt vilja öppna sina rådförråd för oss. Efter vi lärt känna några goa människor, fick vi tips om ett par mäklare. 

En av dessa hade kontor nära stranden i Los Cristianos, Alfredos. Vi travade dit och snackade lite. Hyrorna låg på 1100 Euro och uppåt. Kändes en aning småtufft för våra klena börsar. 

Det här gjorde vi, när vi kom hem till kalla Sverige; Jag försökte skanna av marknaden, läsa så mycket som möjligt om bostadsfiske i Spanien. Då speciellt på Teneriffa. Vi hade  blivit förälskade i Los Cristianos. 


Jag lyckades stöta på en del skrämmande läsning. Hyrorna hade stigit med galet antal %, nästan i höjd med brännvinets. Vilket gör det i stort sett omöjligt för vanligt folk att bo i denna förtjusande stad. Lönerna här är urusla. Hörde att en ordinarie knegare, typ servitör, tjänar ca. 600 Euro i månaden. Spaniens regering håller visst på att se över regler o tillståndsgivande får uthyrning. 

Det blev många timmar framför datorn. Ändå känner jag mig som en taskig amatör på detta område. 
Datorburna översättare typ Google translate, är ju bra att ha. Men de är inte mänskliga. Men, de gör minst lika många fel, som vi människor. Fast inte på samma sätt.

Vi skickade intresseanmälningar till ett gäng mäklare, några bostadsgrupper på fejjan, svarade på diverse annonser på sjukt många sajter. Inte många svar, där inte... de enda som svarade, var de som ville hyra ut till hutlösa priser. 

Snilleblixtar o dunder! Vi lade ut en annons på spanska blocket. vibbo.com. Vi skrev på engelska. Men man bör ju helst skriva på spanska. Kanske nästa gång hittar vi någon som kan hjälpa oss med det. Home away, airbnb o liknande är också alternativa sökmaskiner. Men, vi fick några intressanta svar på vår annons. 

Det blev tillslut denna lägenhet i Los Cristianos, som vi beslutade oss för. 880 Euro/månaden är egentligen för dyrt, trots att det är billigt i jämförelse med annat på byn. Havsutsikt verkar stå högts i kurs. Vi har bara hafsutsikt, över en skolgård. Inte ens ungarna i Spanien är särskilt tysta på sina raster. Balkongdecibelen ökar till ett hundratal, när gullungarna har som roligast.


Lugnt på skolgården. Är det månne skollov idag?


En extra hyra i förskott + en i deposition fick vi dessutom betala.  Egentligen borde man i första hand leta på icke-turistorter. Priserna är betydligt billigare där. Men, vad tusan, man kan ju inte göra allt rätt i livet. Då dör man väl i förtid av ren uttråkning?!

Nåväl, nu har jag nog fått med det viktigaste. Resan hit, jo, det ser just nu ut som Norwegian och Ryan air har bästa priserna på direktflyg från Fjollträsk. Men, det ändras ju snabbt. Sånt sitter man ju också vid datorn o plitar med. Undra på att gullgumman min, tror att jag är fastklistrad i den här stolen. 


BloggBerras "arbetsplats"

Dock är det i övrigt rätt billigt att leva på ön. Jo, man köper ju  vatten, vilket man slipper i Sverige. Det är sånt snack jag planerar att ägna mig åt i nästa bloggavsnitt. Handlingsplaner!?

Lycka till om du också letar bostad, så kanske vi ses på ön snart!

Ha det goast!
/Berra

4 kommentarer:

  1. Hej hej
    Trevlig läsning�� älskar det skrivna ordet och kommer följa dina bokstäver och erfarenheter. Vi gör precis som ni och flyr vinter. Skillnaden är att vi inte gått i pension än. Maken är 60 och jag bara 51. Dock har vi fått toknog av mördande arbetstakt och orimliga krav ftån arbetsgivare. Så vi säger upp oss till våren, säljer allt för att få tid till själva livet. Vi åker hem och jobbar på timmar under sommaren, träffar barn och barnbarn för att i september åka ut i världen. Vi börjar med att hyra i San Agustin som har är en plats vi älskar. Vi åker tre veckor i januari och hyr sen 8 månader från 1 september. Där betalar vi 800 euro i månaden + de avgifter och dep du också skriver om. Tanken på att styra sin tid och göra det man längtat efter i flera decennier lockar nu mer än anställningstrygghet och fett pensionskonto när jag fyller 70 ( min ålder då jag skullat få en "dräglig" pension ��)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Benedicte!
      Lustigt sammanträffande! Innan vi bestämde oss för Teneriffa, så var vi o tittade i San Augustin. Vi spelade boule med svenska klubben, promenerade runt o pratade med andra övervintrande svenskar Ett härligt ställe!

      Underbart att se att ni vill vågar och kan! Där på Gran Canaria kan ni säkert få leva ett liv, värt ordet, utan stress o press. Arbetslivet kan verkligen vara tufft idag, tveklöst!

      Gumman o jag önskar er all lycka till med detta!
      Ljuvligt att se att du följer vårt lilla stora äventyr i bloggen!
      Ha det goast!
      /Berra

      Radera
  2. Låter riktigt trevligt allt det detta!
    Precis vad man själv vill göra, och jag har precis det Ni, och alla andra söker!
    Kolla in denna länk, och återkom till mig om ni är intresserade av att åka ned på en Visningstur, ok?
    340 soldagar om året, vänligaste människorna, orörd natur, oexploaterat och mycket god mat, för billig penning! Åk ned o kolla vet'ja. Gratis boende m frukost och viss mat i 4 dgr.

    SvaraRadera