Translate

torsdag 4 oktober 2018

Sjuk livsnjutare eller sjukt livsnjutande...?

"Det är sjukt", har blivit ett uttryck som antingen betyder jättebra eller jättetaskigt. Två helt motsatta betydelser. Bara att välja sitt sjuka uttryck eller tolkning efter behag.

Då kan man ju säga att det är sjukt härligt att vara här på Teneriffa. Men å andra sidan är det sjukt kallt på vintern i Sverige. Visst är det underbart med en sådan här språklig inveckling! ...eller är det utveckling?

Att vara livsnjutare innebär att man även kan kallas "tokig", "gottegris" eller "egotrippad". Visst! Lite tokig är man ju. Det gör livet lättare att leva och är en grundförutsättning för att vara livsnjutare, tycker jag. Ja, tokig på rätt sätt, om det nu är möjligt.

Missförstå mig rätt, nu, så vet du att en vettig inställning till livet. typ: Livet ska levas, inte enbart överlevas, innebär egentligen att man anses vara lite tossig. Så varför inte erkänna för sig själv, att så också är fallet. Med andra ord, så läser du just vad en knasig pensionär upplever i sitt liv. Jag hoppas innerligt att du också njuter av det. Det gör jag.

Att vara livsnjutare innebär inte att man roffar åt sig på andras bekostnad. Att njuta av livet innebär även att man kan njuta av andra människors framgångar. Att uppmuntra, tillåta, tolerera och acceptera olikheter hos andra människor är en självklarhet. Att ge andra människor tillräckligt med utrymme, så att de också kan njuta av livet, är lika sjukt självklart. Så även rättvisa, jämlikhet, jämställdhet och solidaritet. Naturligtvis!!!

Gottegrisen i mig vill ju äta och dricka gott. Jag är en "sucker" för wienerbröd, rödvin, whiskey och choklad m.m. Rökare, är man dessutom... ja, jag njuter av sånt sjukt(?) onyttigt som gör livet värt att leva. "Farligt farligt, men härligt härligt", som det heter i sången.

Jag kan njuta av att vackra vyer, naturliga dofter,  att vara här och nu och känslan av solens värme på min hud. Att kommunicera med en annan människa, höra om hens tankar och känslor kan också vara en njutning. Att lösa problem, att ägna sig åt sin hobby (läs; boule, datanörderier m.m.) är också njutbart, förstås. Blogga är ljuvligt! Att veta att du läser mitt njutningsfulla ordkackande. Kanonsjukt fantastiskt!
Att bara stanna till och njuta av stunden just nu. Underbart!

Men, visst finns det hinder som likt ett rödljus i trafiken, även för denne gottegris i kubik. Sjukdomar hos mig och andra för att bara ta ett exempel. Den svenska svinsjuktkalla vintern är ett annat.
Dock, så finns det sätt att - i de flesta fall - komma om och förbi dessa hinder. Att ignorera eller förtränga kan funka, men rekommenderas icke. Det slår ju tillbaka, så småningom.

Får jag presentera ett par av mina bästa vänner: Plocka-upp-pinnen Jerry och värmedynan Jenny.

I mitt fall, ett reumatiskt ryggskrälle, som tillsammans med knän och ett par andra leder, ger mig en del smärta. + lite annat smått o knappast gott.... Ja, hjälpmedel finns, mediciner som lindrar och i bästa fall hjälper.
Att övervintra på den här underbara ön; Teneriffa, är med största sannolikhet den bästa medicinen. Alla otrevliga biverkningar lyser som solen, med sin frånvaro. Men ett par, tre, fem. åtta. trevliga biverkningar finns dock.

Men framförallt tror jag på att inställningen till livet, är det kanske allra bästa läkemedlet. Dessutom helt gratis.

Livsnjutaren, gottegrisen och egotripparen Berra tackar för din uppmärksamhet, med en förhoppning att du kan njuta av livet i stora drag! Med andra ord:

Ha det goast!
/Berra


7 kommentarer:

  1. Det är så "sjukt" roligt att få följa andras resor till värmen ;-)
    Hoppas att värmen hjälper, rätt inställning gör det definitivt!
    Lycka till! Anneli

    SvaraRadera
  2. Tack för dessa värmande ord, Anneli!
    Ha det goast!
    /Berra

    SvaraRadera
  3. Du har en skön inställning till livet,tänk om fler kunde tänka så. Hjälpa varandra och kunna vara glad för andras framgångar, det borde vara en självklarhet. Tänk vad världen skulle kunna vara bra då, om alla hjälper varandra. Att vara positiv hjälper mycket, så även att orka leva med smärta. Fortsätt så, du gör skillnad för dem du möter i ditt liv. Ha det bäst, på vackra Teneriffa

    SvaraRadera
  4. Tack för dessa goa ord, vem du än är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj förlåt att jag glömde säga vem jag är. Det är jag som är Anni, Du ser mig som Annitarotiker på FuN

      Radera
  5. Gillar att följa andras resor och när de sen går till ett favoritresmål så är det extra kul. Gläds med livsinställningen hos dig. Känner igen mig i det. Jodå här finns det en hel del av hjälpmedel också, men det gäller att ta vara på de goda dagar o njuta så offa man kan! Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Fint att se att du följer med på vår resa. Hoppas du fortsätter med det. Du har helt rätt. Inställningen till livet är A och O.

    Ha det goast!
    /Berra

    SvaraRadera